almega_skoltoalett_1

Almega
Doftljuset

En skoltoalett används tre gånger så mycket, men städas hälften så ofta som en kontorstoalett. Det beror till stor del på att städupphandlingarna avgörs på lägsta pris. Det här ville vår kund Almega Serviceentreprenörerna ändra på. Och vi ville hjälpa dem.

Resultatet blev en rapport om prisjakten i upphandlingarna, 260 illaluktande doftljus till landets kommunalråd samt möjligheten att uppleva en dåligt städat skoltoalett i Almedalen. Förutom en stark opinion så har 12 kommuner prioriterat kvalitet före pris i sina upphandlingar. Och så vann kampanjen ett Silverägg 2015.

almega_skoltoalett_2
almega_skoltoalett_3

En doft av verkligheten

De flesta doftljus på marknaden har en lyxig och sober design. Och vi ville inte att vårt doftljus skulle vara sämre. Krocken som uppstår i mellan den eleganta designen och själva doften skapade mycket intressant kontrast. Dessutom blev ögonöppnandet hos mottagaren större när de väl läste att ljuset doftade skoltoalett.

För att ytterligare understryka allvaret i skoltoalettsfrågan så byggde vi en replika av en grisig skoltoa som vi placerade ut i Almedalen. Där kunde beslutsfattare och politiker själva få ta del av skolbarnens verklighet.